Czy spożywanie alkoholu ma wpływ na skuteczność diety?

Czy spożywanie alkoholu ma wpływ na skuteczność diety?

Alkohol zdecydowanie nie należy do produktów spożywczych z kategorii zdrowego jedzenia. Obok słodyczy i słonych przekąsek, równie silnie wystawia na próbę nasze postanowienia związane ze zdrowymi nawykami żywieniowymi. Warto podkreślić, że napoje alkoholowe mają negatywny wpływ na skuteczność diety, co wynika z kilku powodów.

Przede wszystkim są one wysokokaloryczne. Dla przykładu: jedna szklanka ciemnego piwa to aż ~340 kcal, czyli tyle, ile może mieć posiłek składający się z dwóch kanapek z szynką i wartościowymi dodatkami. Równie kaloryczne są drinki, ponieważ są mieszanką czystego alkoholu z dużą ilością słodzonych napojów. Wobec tego należy liczyć się z tym, że spożywanie alkoholu wiąże się z dostarczaniem dużej puli pustych kalorii.

Zazwyczaj na spotkaniach towarzyskich nie kończy się na jednym drinku, szklance piwa czy kieliszku wina. Ponadto alkohol świetnie się łączy ze słonymi przekąskami, co jest dodatkowym zagrożeniem przy trzymaniu ściśle określonej diety. Należy podkreślić fakt, że alkohol pobudza łaknienie (zwłaszcza na produkty słone, tłuste i pikantne) – co wynika z m.in. gwałtownych zmian poziomu cukru we krwi. Stan upojenia sprawia również, że trudniej zachować człowiekowi samodyscyplinę, co może kończyć się utratą kontroli w przyjmowaniu kolejnych kalorii.

Najważniejszy jest umiar

Czy wobec powyższych argumentów konieczna jest całkowita rezygnacja z alkoholu dla utrzymania zdrowej diety? Z pewnością ograniczenie alkoholu wiązać się będzie z efektami w postaci lepszej kondycji organizmu i samopoczucia. Warto jednak mieć na uwadze, że dieta nie powinna być ustalana poprzez wykluczanie produktów, lecz przez dopasowanie dobrze zbilansowanego jadłospisu pod preferencje konkretnej osoby. Podejście zero-jedynkowe może prowadzić do szybkiej rezygnacji z postanowień, a w gorszych sytuacjach do zaburzeń odżywiania (np. ortoreksji lub bulimii). Wobec tego najważniejsze jest zachowanie umiaru – na co dzień trzymać się ścisłych wytycznych, diety pudełkowej i aktywności fizycznych, a okazjonalnie pozwolić sobie na mniej zalecane produkty.

Posted on